El fil d'Ariadna (II), un laberint de somnis per a lletraferits de tota mena

divendres, 25 de març del 2011

Una llibreria a l'Empordanet


Josep Pla va escriure una vegada: Jo, que sóc un home del Baix Empordà, confesso que el nom d'Empordanet m'agrada. Sempre han estat del meu gust les coses petites, limitades i manejables.  

Des que la vaig sentir, aquesta ha estat una de les meves frases de capçalera. I no només perquè m'agraden, com a Pla, les coses petites, limitades i manejables, sinó perquè també m'agrada el nom d'Empordanet. L'Empordanet, el Baix Empordà, el lloc del món que més m'estimo després de Barcelona.
Havent parlat més d'un cop d'alguna cèlebre llibreria forana, avui he pensat que havia de quedar-me en un indret més petit, limitat i manejable, i per això m'he detingut en una de les llibreries que més visito al llarg de l'any. La llibreria "Gavina" (nom escaient al 100%) de Palamós.  


La "Gavina" no és un establiment enorme, però tampoc minúscul. Té dues plantes i està regentat per dues noies somrients, dinàmiques i encantadores. És ple a vessar de llibres, com a mi m'agrada, i quan puges l'estreta escala que et condueix al pis superior, pots arribar a pensar que les bigarrades lleixes et cauran al damunt. No us imagineu, però, que es tracta d'una llibreria obscura i antiga. Res més lluny de la realitat. Parlem d'un local clar, modern i ben il·luminat, perfectament al dia en l'oferta editorial, que pot fer les delícies de qualsevol lletraferit.
Jo visito Palamós sovint (és un de les meves debilitats empordaneses) i la parada a la "Gavina", al bell mig del carrer Major, resulta innegociable. Sempre hi compro alguna cosa. De vegades, atesa la compulsió que pateixo, més d'una. Hi vaig a l'hivern, a la primavera, a la tardor, a l'estiu. Per casa sempre corren les típiques bosses blaves de la "Gavina", blaves com l'aigua de la platja palamosina, com el cel damunt les ones, com la ratlla de l'horitzó. 
Amb en Manel (que s'ha de quedar fora perquè el local no està adaptat: l'únic punt en contra) hi hem portat tota la família. Les noies ja hi estan acostumades. Hi he anat amb els meus pares, amb els meus germans, amb la meva filla, amb els meus nebots i nebodes. Tots en surten amb algun llibre a les mans. Fa un parell d'anys, en Pol va trobar-ne un que a Barcelona feia temps que buscava inútilment, el primer  de no sé quina sèrie. No cal dir que, en descobrir-lo, la criatura (ara té 10 anys) es va posar més content que un gínjol. 
A la "Gavina" també hi tenen molts punts de llibre. Sempre me'n donen un cabàs, de manera que a aquestes alçades ja puc assegurar que han contribuït de valent a nodrir la meva col·lecció.      
Avui, en aquest assoleiat inici de primavera, he fet cap novament a Palamós. I, com és natural,  he dedicat la meva estoneta de rigor, ben calmosa i agradosa, a fugar dins els tresors de la "Gavina". Els acabava d'arribar un carregament de novetats i no hi havia ni un metre quadrat sense caixes i més caixes. Activitat febril i somriures còmplices mentre jo triava la meva novel·leta d'avui.
Mentre era allà, pregant als déus que la lleixa no trontollés i em colgués per sempre, he pensat que no podia passar ni un dia més sense que us presentés la "Gavina". És la demostració que totes les llibreries del món poden revestir un encant especial. La màgia, l'encisadora màgia dels seus habitants, els llibres.


17 comentaris:

Judit Bergadà ha dit...

Es veu molt xula, aquesta llibreria. Si algun dia vaig a Palamós, ja la buscaré.

LURDES ESTRUCH ha dit...

jo també.

Karma ha dit...

gavina un nom preciós per a un lloc ple de somnis.....

Anònim ha dit...

Ai, que m'has dit Anna Maria!!! Ara si vaig a Palamos, je se on he d'anar a raurer. Llibres, llibres... que be. Una abraçada!!!!

marta valls

Elies ha dit...

La recordo perfectament. Les meves filles van sortir-hi amb els llibres que els hi vas comprar.
Una llibreria entranyable de debò.

Jordi Canals ha dit...

De seguida que he començat a llegir-te m’ha vingut a la memòria el llibre de Josep Pla “De l’Empordanet a Barcelona”. No conec la llibreria Gavina de Palamós, jo solia anar a una llibreria de Palafrugell que ara no recordo el nom, no era molt gran, però tenien un molt bon assortit.

Anna Maria Villalonga ha dit...

Jordi, era la del carrer de la Tarongeta? És que no en recordo el nom. Jo conec dues o tres llibreries de Palafrugell ben assortides com tu dius. I ben xules. Aquesta del carrer de la Tarongeta, m'encanta.

Gemma ha dit...

Ja tinc una excusa per anar a Palamos !!!

mercè trias ha dit...

Palamòs, com m'agrada!
cada any un dia o altre nossaltres tambè rondem per alli,
LA GAVINA sempre es d'obligaciò visitar, i comprar..
tambè perque sempre trobes el que vols, o la sorpressa que no esperabes. El meu gendre crec que si el deixem i nossaltres desapareixem ni s'endoria compte..
Veig que el dia ha estat fabulòs.

Unknown ha dit...

Està bé això de fer una guia de llibreries!! Pels lletraferits resulta imprescindible!
Ara ja sé on anar a passar una estona quan visiti aquest indret únic que és Palamós. Gràcies!!
Petons a tots!!

Shaudin Melgar-Foraster ha dit...

És meravellós llegir un article sobre un tema que a algú li podria semblar poc atractiu –comentar una llibreria de Palamós– i, tot i això, aconsegueix atrapar el lector. És un escrit ple d’entusiasme que enllaça això i allò –sempre perfectament indicat pel tema–, que entretè, et fa somriure i, sens cap dubte, resulta d’allò més interessant.
De segur que visitaré la Gavina si vaig a Palamós. La llibreria hauria d’estar molt contenta amb aquest article.

Anònim ha dit...

En Pol va trobar-hi un llibre de la col·lecció d'en Greg, que no trobàvem a Barcelona.

És molt agradable el passeig que expliques per Palamòs.

Em sembla una bona idea el que apunta la Teresa.
Au, tú, tots, tothom... començem a enviar noms i ubicacions de llibreries interessants de tot el mòn!

IO

Yves ha dit...

Ets tota una enciclopèdia de les llibreries!
Qualsevol que llegeixi l'estima que tens envers elles segur que va corrents a comprar llibres. ETS UNA ACTIVISTA!

Anna Maria Villalonga ha dit...

Hahahaha. Gràcies generalitzades.
Sí, Jordi, de la sèrie d'en Greg. No em sortia el nom, però ara ho recordo.
Les llibreries en general són tan màgiques com nosaltres volguem. Només es tracta de descobrir sempre, cada vegada, el món que tenen en el seu interior.

Glòria ha dit...

I sí, Anna! VISCA LA LITERATURA!!

Anònim ha dit...

M'encanta l'amor que tens per la literatura i comparteixo el comentari de la Shaudin, a la Gavina tindrien de veure l'escrit que has dedicat a la seva llibreria.

Carme Luis

Jofre Pervez ha dit...

Un plaer trobar de nou aquest article sobre un lloc ben emblematic per a mi, La Gavina a Palamós.Es un record de les meves tardes rascant els fons de les bosses i els moneders per comprar aquell llibre de butxaca més,aquell que m'havia "cridat" quant era una joveneta d'acné i melena llarga.
Hi ha llocs que es lliguen a les nostres vides en forma de records i d'imatges.. aquesta llibreria n'es un dels meus.